Acte Oficial de Constitució de ChemMed Tarragona
23 març, 2014

El proper 28 de març, a les 16 hores, el Palau de Congressos de Tarragona serà escenari de l’Acte Oficial de Constitució de ChemMed Tarragona – Clúster Químic de la Mediterrània. Un projecte impulsat per l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT) i Port de Tarragona amb l’objectiu de projectar a l’àmbit internacional l’atractiu i la competitivitat del territori per a la indústria, la investigació i la logística de la Química. L’acte comptarà amb la presència del president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas; la ministra de Foment, Ana Pastor; i l’alcalde de la ciutat, Josep Fèlix Ballesteros.
El president de l’AEQT, Jesús Loma-Ossorio; i el president de Port de Tarragona, Josep Andreu, signaran l’acta de constitució de ChemMed Tarragona com a Clúster Químic de la Mediterrània.

ChemMed Tarragona és un clúster industrial, logístic, acadèmic i científic de la química ubicat al territori que aglutina als agents, empreses, centres de formació i recerca, universitat, i administracions del territori, amb la finalitat d’atreure i generar noves inversions que afavoreixin la industrialització a l’entorn del clúster, així com consolidar el teixit de les infraestructures, instal•lacions productives i portuàries, indústries auxiliars, centres de recerca i nivell de formació.
Tarragona és el primer complex químic de l’Estat espanyol i de l’arc de la Mediterrània, que produeix 20 milions de tones de diversos productes, essencialment combustibles i matèries plàstiques. El Port de Tarragona mou 19 milions de tones de productes petroquímics, i assegura la importació i exportació de les matèries primeres necessàries per als processos de producció del sector químic, així com dels productes que se’n deriven.

Organismes i entitats adherides de ChemMed Tarragona
AEST, Associació d’Empreses de Serveis de Tarragona, els sindicats FITAG-UGT i CCOO, la Universitat Rovira i Virgili (URV), el Centre Tecnològic de la Química (CTQC), el Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), els centres de formació professional Comte de Rius, Pere Martell i Vidal i Barraquer, i les Cambres de Comerç de Reus, Tarragona, Tortosa i Valls, en una integració única que abasta els àmbits de producció, logística, formació, investigació i comerç i que compta també amb el suport de totes les Administracions: govern d’Espanya, Generalitat de Catalunya, Diputació de Tarragona i els ajuntaments d’Alcover, Constantí, El Morell, Flix, La Canonja, La Pobla de Mafumet, Perafort, Reus, Salou, Tarragona, Tortosa, Valls i Vila-seca.

Antecedents
El juliol de 2010 es signà el Pacte pel Desenvolupament, un compromís obert a tots els agents que configuren la realitat del clúster petroquímic de Tarragona i que vol anar més enllà de l’àmbit estricte de les indústries i conformar-se com un compromís amb tota la societat. El novembre de 2011 es va subscriure el Memoràndum de l’Any Internacional de la Química, punt de partida del procés, que es va desenvolupar amb el lideratge conjunt de l’AEQT i Port de Tarragona el febrer de 2012.